STÁTNÍ ZÁVĚREČNÁ ZKOUŠKA

SZZK probíhá v obhajobě absolventského uměleckého projektu, obhajobě bakalářské nebo diplomové práce a ústní zkoušce z vybraných okruhů.

Audiovizuální tvorba – SZZK pro bakalářské studium

I. Obhajoba bakalářské práce

II. Obhajoba absolventského projektu

III. DĚJINY ČESKÉ A SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFIE
Část A
– Stěžejní umělecké směry a kinematografická díla největších tvůrců
1. Vynález kinematografu, počátky světového filmu a jeho vztah k ostatním uměním
2. Zrod a vývoj dokumentárního filmu (do r. 1930), nejvýznamnější tvůrci a jejich díla
3. Poetika němého filmu, avantgarda a animovaný film, formování národních kinematografií
4. Počátky české kinematografie a její institucionalizace v první republice
5. Vznik a rozvoj zvukového filmu, studiový systém, narace a žánry v klasickém Hollywoodu
6. Dokumentární film jako prostředek propagandy, kinematografie v období II. světové války
7. Zestátnění české kinematografie, filmy a jejich tvůrci v kulturní a politické situaci 50. let
8. Autorský film: od neorealismus k „novým vlnám“, hlavní osobnosti a jejich díla
9. Československá „nová vlna“ a její ústup v období tzv. normalizace
10. Nový Hollywood, technické inovace a jejich vliv na proměny estetiky a distribuce filmu
11. Významné osobnosti poválečného dokumentárního filmu u nás a ve světě
12. Tradice a modernita v kinematografiích „třetího světa“, globalizace médií a vznik televize

Část B
– Analýza zvoleného filmového díla.

IV. TEORIE AUDIOVIZUÁLNÍ TVORBY A TEORIE FILMU
– Teorie audiovizuální tvorby a teorie filmu
1. Filmová gramatika a syntax
2. Modernita a vizualita
3. Základní termíny filmové teorie
4. Filmový obraz, význam kompozice a světlo ve filmu
5. Druhy střihové skladby, předsnímací jednoty
6. Čas, tempo a rytmus ve filmu
7. Zvuková a hudební dramaturgie audiovizuálního díla
8. Způsoby vyprávění
9. Tvorba scénáře
10. Dějiny světových médií a komunikace
11. Propaganda a cenzura v mediálním a filmovém prostředí
12. Technologické proměny mediálního a filmového světa
13. Literatura a film

V. PRODUKCE A AUTORSKÉ PRÁVO
1. Časová Posloupnost při výrobě audiovizuálního díla
2. Rozpočet
3. Přípravné fáze výroby hraného, dokumentárního a animovaného filmu
4. Skladba a výběr filmového štábu
5. Druhy audiovizuálních médií podle typu záznamu
6. Postprodukce
7. Podpora kulturních aktivit na úrovni obce, státu a EU
8. Vznik, trvání a vymáhání autorských práv
9. Zákonná východiska autorského práva v ČR
10. Obsah autorského práva
11. Omezení autorských práv
12. Základní metody přenosu, distribuce a prezentace audiovizuálního díla

Užitečné dokumenty ke stažení

HISTORICKÁ DOKUMENTARISTIKA A MEDIÁLNÍ PREZENTACE DĚJIN – SZZK pro bakalářské studium

I. Obhajoba bakalářské práce

II. Obhajoba absolventského projektu

III. DĚJINY ČESKÉ A SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFIE
Část A
– Stěžejní umělecké směry a kinematografická díla největších tvůrců
1. Vynález kinematografu, počátky světového filmu a jeho vztah k ostatním uměním
2. Zrod a vývoj dokumentárního filmu (do r. 1930), nejvýznamnější tvůrci a jejich díla
3. Poetika němého filmu, avantgarda a animovaný film, formování národních kinematografií
4. Počátky české kinematografie a její institucionalizace v první republice
5. Vznik a rozvoj zvukového filmu, studiový systém, narace a žánry v klasickém Hollywoodu
6. Dokumentární film jako prostředek propagandy, kinematografie v období II. světové války
7. Zestátnění české kinematografie, filmy a jejich tvůrci v kulturní a politické situaci 50. let
8. Autorský film: od neorealismus k „novým vlnám“, hlavní osobnosti a jejich díla
9. Československá „nová vlna“ a její ústup v období tzv. normalizace
10. Nový Hollywood, technické inovace a jejich vliv na proměny estetiky a distribuce filmu
11. Významné osobnosti poválečného dokumentárního filmu u nás a ve světě
12. Tradice a modernita v kinematografiích „třetího světa“

IV. TEORIE AUDIOVIZUÁLNÍ TVORBY A TEORIE FILMU
– Teorie audiovizuální tvorby a teorie filmu
1. Filmová gramatika a syntax
2. Filmový obraz, význam kompozice a světlo ve filmu
3. Druhy střihové skladby, předsnímací jednoty
4. Čas, tempo a rytmus ve filmu
5. Zvuková a hudební dramaturgie audiovizuálního díla
6. Způsoby vyprávění
7. Tvorba scénáře
8. Dějiny světových médií a komunikace
9. Propaganda a cenzura v mediálním a filmovém prostředí
10. Literatura a film

V. METODOLOGIE A METODIKA HISTORICKÝCH VĚD
1. Historická věda: teorie a dějiny oboru
2. Historický čas a periodizace, historiografická terminologie
3. Heuristika, kritika a interpretace pramenů
4. Archivy, muzea a galerie jako paměťové instituce
5. Paleografie, epigrafika: předmět badání, terminologie, vývoj písma se zřetelem na české země
6. Chronologie: předmět badání, základní druhy kalendářů a jejich vývoj, převádění dat
7. Historická metrologie: předmět badání, terminologie, vývoj měrných soustav a jednotek v českých zemích
8. Heraldika, genealogie: předmět badání, terminologie, blasonování, druhy heraldických pramenů, vývoj a užití erbů v českých zemích, prameny genealogického bádání, jejich druhy, dostupnost, využití
9. Diplomatika, archeografie, ediční praxe: předmět, terminologie, kategorie úředních písemností, vývoj diplomatického materiálu a kanceláří v českých zemích
10. Kodikologie: předmět badání, neúřední rukopisy v českých zemích, vývoj knihoven
11. Sfragistika: předmět badání, terminologie, popis a vývoj pečetí v českých zemích
12. Historická geografie: předmět badání, základní pojmy, zkoumání územních celků a historických cest

VI. DĚJINY KOMUNIKACE A MÉDIÍ
1. Mezníky ve vývoji komunikace ve středověku a v raném novověku (vznik knihtisku)
2. Písemná komunikace a její fungování ve středověku a v raném novověku (městští poslové, komunikační sítě)
3. Nonverbální komunikace ve středověku a raném novověku: význam rituálu a symbolická komunikace
4. Tištěná média „dlouhého“ 19. století (periodické i neperiodické tiskoviny)
5. Mimésis v 19. století: divadlo, živý obraz, alegorický průvod, slavnostní iluminace
6. Autentický záznam obrazu a zvuku v 19. století: fonograf, gramofon, fotografie
7. Cenzura a propaganda ve století médií: proměny cenzury, propagandy a manipulace v médiích ve 20. století; politická píseň, karikatura, anekdota
8. Vizuální média 20. století: plakát, fotografie, film, užitá grafika 
9. Rozhlas a televize jako forma moderní komunikace: rozvoj programové skladby, poslechová a divácká kultura; specializovaných tisk, typologie rozhlasových a televizních přístrojů
10. Záznam zvuku ve 20. století: gramofonový průmysl, magnetofon, společenské dopady miniaturizace
11. Hlavní stylové tendence ve výtvarném umění středověku a raného novověku
12. Hlavní stylové tendence ve výtvarném umění 19. století
13. Hlavní stylové tendence ve výtvarném umění 20. století

audiovizulní tvorba – SZZK pro magisterské studium 

I. Obhajoba diplomové práce

II. Obhajoba absolventského projektu

III. Žánry v umění a médiích

Část A

– Teorie audiovizuální tvorby a teorie filmu

1. Filmová gramatika a syntax
2. Modernita a vizualita
3. Základní termíny filmové teorie
4. Filmový obraz, význam kompozice a světlo ve filmu
5. Druhy střihové skladby, předsnímací jednoty
6. Čas, tempo a rytmus ve filmu
7. Zvuková a hudební dramaturgie audiovizuálního díla
8. Způsoby vyprávění
9. Tvorba scénáře
10. Dějiny světových médií a komunikace
11. Propaganda a cenzura v mediálním a filmovém prostředí
12. Technologické proměny mediálního a filmového světa
13. Literatura a film

Část B

– Produkce a autorské právo

1. Časová posloupnost při výrobě audiovizuálního díla
2. Rozpočet
3. Přípravné fáze výroby hraného, dokumentárního a animovaného filmu
4. Skladba a výběr filmového štábu
5. Druhy audiovizuálních médií podle typu záznamu
6. Postprodukce
7. Podpora kulturních aktivit na úrovni obce, státu a EU
8. Základní metody přenosu, distribuce a prezentace audiovizuálního díla
9. Vznik, trvání a vymáhání autorských práv, zákonná východiska autorského práva v ČR, obsah a omezení autorských práv

Část C

– Analýza vybraného filmového díla

IV. DĚJINY KINEMATOGRAFIE

1. Vynález kinematografu, počátky světového filmu a jeho vztah k ostatním uměním
2. Zrod a vývoj dokumentárního filmu (do r. 1930), nejvýznamnější tvůrci a jejich díla
3. Poetika němého filmu, avantgarda a animovaný film, formování národních kinematografií
4. Počátky české kinematografie a její institucionalizace v první republice
5. Vznik a rozvoj zvukového filmu, studiový systém, narace a žánry v klasickém Hollywoodu
6. Dokumentární film jako prostředek propagandy, kinematografie v období II. světové války
7. Znárodnění české kinematografie, filmy a jejich tvůrci v kulturní a politické situaci 50. let
8. Autorský film: od neorealismu k „novým vlnám“, hlavní osobnosti a jejich díla
9. Československá „nová vlna“ a její ústup v období tzv. normalizace
10. Nový Hollywood, technické inovace a jejich vliv na proměny estetiky a distribuce filmu
11. Významné osobnosti poválečného dokumentárního filmu u nás a ve světě
12. Tradice a modernita v kinematografiích „třetího světa“, globalizace médií a vznik televize
13. Definice filmového dědictví. Vznik, funkce a vývoj institucí o něj pečujících v EU a ČR, problematika digitálního restaurování a remastrování 

V. KULTURNÍ PRŮMYSLY

1. Vznik pojmu „kulturní průmysly“
2. Obrat v chápání kulturních průmyslů – 60. léta až současnost
3. Kreativní průmysly – struktura
4. Kulturní průmysly – struktura
5. Aktuální stav kulturních průmyslů v ČR
6. Kulturní průmysly a Evropská unie
7. Ekonomika kulturně-průmyslového podniku (struktura, finance, marketing)
8. Analýza konkrétního kulturně-průmyslového projektu

Užitečné dokumenty ke stažení